| ||||||||||||||
Volnoběžka - konstrukce Volnoběžka sestává ve svém nejjednodušším typu konstrukce jako vestavný prvek z ocelové klece, ze spojkových tělísek, jejichž počet závisí na průměru, a z pružiny. Klec zajistí rovnoměrné rozdělení spojkových elementů po obvodu a pružina zajišt uje stálý třecí kontakt mezi spojkovými tělísky a připojovacími díly. Vestavné prvky nejsou samostředící. | ||||||||||||||
Krouticí moment, který je možno přenášet Je nutné poukázat na to, že krouticí moment, který je možno přenášet, zcela podstatně závisí na daných připojovacích dílech, poněvadž spojková tělíska se o připojovací díly opírají. Rozhodující je stanovení tloušt ky stěn a výběr materiálu. Protože tato stanovení (tyto hodnoty) jsou již zpravidla pevně dána jednotlivou existující situací pro montáž (vestavbu), jsou možnosti pro optimalizaci připojovacích dílů vyhovující volnoběžce velmi omezeny. Pro krouticí momenty zadané v listech s údaji se vycházelo z následujících předpokladů:
| ||||||||||||||
| ||||||||||||||
Všechny krouticí momenty udané v listech s údaji odpovídají výpočtem stanovenému přenositelnému jmenovitému momentu za výše uvedených podmínek. Zahrnují bezpečnost 1,2. Teoreticky je jednorázové přetížení jmenovitého momentu o faktor 1,2 přípustné. Při odlišných charakteristických veličinách materiálů, odlišných tloušt kách stěn, při nepříznivých provozních faktorech (rázy, např. u spalovacího motoru) a teplotních vlivech se zmenšují přenositelné krouticí momenty vzhledem k jmenovitému momentu. Oba diagramy Vám poskytují pro poměry tlouštěk stěn D/DL = 1,2 / 1,4 / 1,6 přehled o vlivu materiálu připojovacího dílu vztaženo na příslušný jmenovitý moment. Pro orientaci zde uvádíme několik charakteristických hodnot týkajících se materiálů:
Série 400 Série 8000 Další pokyny pro výpočty (bezpečnostní a zátěžové faktory atd.) naleznete v našem podrobném katalogu nebo se obrat te přímo na naši technickou poradenskou službu. Při použití jednoduchých konstrukčních ocelí nebo neželezných kovů může být přenesen pouze zlomek udaného krouticího momentu. V těchto případech nás, prosím, kontaktujte. Pro kompletní a kuličkové volnoběžky platí stejné předpoklady. Připojovací díly tam však nemusí být zakaleny nebo broušeny. | ||||||||||||||
Mezní počty otáček Série 400 - 4mm spojková tělesa Spojkové elementy se mohou za určitých provozních podmínek od určitého kritického počtu otáček v důsledku odstředivých sil vzdalovat od vnitřní oběžné dráhy. Volnoběžka je pak mimo záběr a není již funkční. Kromě toho u spojkových elemntů stoupá se zvyšujícími se otáčkami opotřebení způsobené během naprázdno (volnoběhem). Kritické počty otáček jsou uvedeny v listech s údaji, které získáte při hledání produktů. Prosím, vezměte na vědomí, že spojkové elementy se mohou zvednout pouze z pozice volnoběhu. Pokud se spojková tělesa nacházejí v záběru, je zvednutí nemožné. | ||||||||||||||
Série FE 8000 V provozním stavu při přenosu krouticího momentu nemají volnoběžky se spojkovými tělesy teoreticky žádnou mez pro počet otáček. Při běhu naprázdno a při překročení otáček je nutno vzít na vědomí vliv odstředivých sil, příp. opotřebení při běhu naprázdno (při volnoběhu). U mazání v olejové lázni mají volnoběžky typové řady FE 8000 za konstantních podmínek při rotujícím hřídeli (v=konst.) při charakteristickém počtu otáček hydrodynamický prokluz na hydrodynamickém filmu maziva a obíhají pouze velmi pomalu. Z tohoto důvodu nebudou pro tyto volnoběžky za výše uvedených podmínek účinné žádné odstředivé síly. Proto jsme u typové řady FE 8000 upustili od provedení se spojkovými tělesy, které jsou účinkem odstředivých sil nadzvedány. U tukového mazání je pozorován stejný efekt na vyšší úrovni otáček. Charakteristický počet otáček je kromě jiného závislý též na konstrukční velikosti, na viskozitě maziva a na teplotních vlivech! Opotřebení způsobené během naprázdno je za těchto provozních podmínek minimální. U zasouvacích volnoběžek s relativně častým spínáním se z důvodu měnících se provozních podmínek nevytváří hydrodynamický film maziva. Prosím, obrat te se v tomto případě na naše technické poradenství. |