Úkolem radiálních hluboko drážkových ložisek je odvést síly pohlcené rotujícími konstrukčními díly na okolní konstrukční díly pokud možno bez tření, tj. aniž by se více, než je nutno, působilo proti otočnému pohybu. Toho se dosáhne tím, že díky vysoké tvrdosti budou deformace mezi komponentami přenášejícími sílu udržovány tak malé, jak je to jen možné. Navíc je díky konstrukčním opatřením zajištěno, že nebude zamezeno valivému pohybu. Těmito opatřeními jsou
Teprve speciálním přizpůsobením uložení příslušné aplikaci lze úplně využít konstrukcí dané možnosti, přičemž na procesu přizpůsobení se podílí jak dodavatel, tak uživatel. Kroužky kuličkových ložisek tak principiálně nejsou nosnými prvky, spíše tvoří rozhraní mezi okolním konstrukčním dílem a sadou kuliček. Vliv okolních konstrukčních dílů na vnitřní geometrii ložiska by měl stále zůstávat v zorném poli konstruktéra. Obzvláště důležité je
Rádi bychom Vám vysvětlili základní souvislosti, které Vám umožní snadnější výběr ložisek. | |||||||||||||||||||||||||
1. Vůle ložiska Pod vůlí ložiska rozumíme míru, o kterou lze jeden kroužek ložiska vůči druhému posunout od jedné mezní polohy do druhé bez měřícího zatížení. Vůle ložiska není indikátorem kvality, je to pouze konstrukční charakteristika. Třídy pro radiální vůli jsou stanoveny v normě DIN 620/T4. Rozlišujeme
Míra potřebné radiální vůle ložiska je v první řadě určována volbou lícování. Pro zaručení co možná nejbezpečnějšího provozu je nutno zajistit, aby film maziva vytvořil úplné oddělení povrchů mezi komponentami, které se pohybují relativně blízko u sebe. Příliš malá radiální vůle vede zpravidla k přerušení filmu maziva, čímž dochází ke vzniku kontaktních ploch mezi kuličkami a oběžnými dráhami, což vede k nárůstu provozních teplot a k opotřebení nebo k tomu, že ložisko v důsledku radiálního pnutí vypadne. U lisovaných uložení dojde zúžením kroužků ke zmenšení radiální vůle, další vliv na radiální vůli mají případně vzniklé rozdíly teplot mezi vnitřním a vnějším kroužkem ložiska. Pro volbu radiální vůle pro Vaši aplikaci se můžete spojit s našim technickým Poradenstvím týkajícím se použití.
Axiální vůle kuličkového ložiska vyplyne vynuceně z radiální vůle, vždy dle vnitřní konstrukce představuje 8,5 – 10 – násobek radiální vůle ložiska. Axiální vůle má konstrukční význam, je-li nutný posuv hřídele. | |||||||||||||||||||||||||
2. Materiály Kroužky: Kuličky: Další zvláštní materiály jsou možné na základě poptávky. | |||||||||||||||||||||||||
3. Přesnost Přesnost kuličkového ložiska neurčuje jen jeho vodící vlastnosti, ale má navíc vliv na dobu životnosti. To platí obzvláště při použitích v oblasti mezních otáček. Tolerance přesnosti rozměrů, tvaru a běhu u vysoce přesných GMN-ložisek jsou stanoveny v mezinárodních (ISO 492) a národních normách (DIN 620). Vysoce přesná GMN-ložiska jsou vyráběna v třídách přesnosti class 4 a class 2 (P4 - P2) stejně jako ABEC 7 - ABEC 9. Pro zvláštní případy uložení, např. pro turbomolekulární čerpadla, gyroskopy a pro měřící techniku a optiku vyrábí GMN ložiska v interních třídách tolerance HG (vysoce přesná) a UP (ultrapřesná). Třídy tolerance zahrnují vedle jmenovaných požadavků dodatečná výběrové kritéria. Všechna vysoce přesná kuličková ložiska GMN jsou dodávána též dle amerických standardů AFBMA. | |||||||||||||||||||||||||
4. Předpětí Jednotlivá ložiska | |||||||||||||||||||||||||
Párovaná radiální kuličková ložiska V mnoha případech jsou na uložení kladeny takové požadavky, jako je vyšší axiální nebo vyšší radiální únosnost při malých rozměrech nebo větší tuhost uložení nebo dodržení určité axiální vůle. Tyto požadavky je možno splnit prostřednictvím párových ložisek. Párovat lze pouze ložiska stejné řady a stejných rozměrů. | |||||||||||||||||||||||||
Univerzální párování U univerzálního párování jsou jednotlivá ložiska opracována tak, aby mohla být ložiska tohoto párování skládána volitelně do uspořádání "X", "O" nebo do tandemového uspořádání. Ložiska dle stejné volby párování (např. univerzální párování se stejnou axiální vůlí, univerzální párování bez axiální vůle nebo univerzální párování se stejným předběžným zatížením) mohou být mezi sebou zaměřována. Při montáži univerzálně párovaných ložisek s nebo bez axiální vůle nebo s předběžným zatížením v tandemovém uspořádání bude axiální zatížení rozděleno na obě ložiska. Univerzálně párovaná ložiska mohou být při stejné volbě párování při potřebě sestavována do větších skupin s více jak dvěma ložisky v tandemovém uspořádáním X nebo v tandemovém uspořádáním O. Univerzální párování se provádí s měřícím zatížením nebo s předběžným zatížením dle níže uvedené tabulky. Při montáži univerzálně párovaných ložisek se držte značek na kroužcích ložisek (typové označení) dle následujících obrázků. | Tandemové uspořádání Uspořádání "O" | ||||||||||||||||||||||||
Univerzální párování s axiální vůlí - zkratka DUA. Ložiska jsou opracována tak, že vnitřní a vnější kroužky jsou do sebe vsazeny v uspořádání "X" a v uspořádání "O" je dána axiální vůle. Protože se velikost axiální vůle řídí dle provozních podmínek, při kterých uložení běží, je nutno vůli vždy stanovit. Např. při axiální vůli 40 až 60 µm je označení DUA 40.60. Univerzální párování bez axiální vůle - zkratka DUO. Univerzální párování s předběžným zatížením - zkratka DUV. | |||||||||||||||||||||||||
Cílené párování Tato ložiska jsou balena po párech. Uspořádání "X" - zkratka DF. | | ||||||||||||||||||||||||
Při montáži ložisek je nutno dbát na to, aby šipky na průměru pláště odpovídaly požadovanému uspořádání (zde např. DF) výše uvedeného obrázku. Párování se provádí s měřícím zatížením podle níže uvedené tabulky. | |||||||||||||||||||||||||
Uspořádání "O" - zkratka DB. Párování uspořádání "O" se provádí bez vůle. Je-li při uspořádání "O" zapotřebí určité axiální vůle, bude tato skutečnost označena jako přípona zkratky pro označení. Např. ložiskový pár s axiální vůlí od 20 do 40 µm: DB/20.40. | | ||||||||||||||||||||||||
Při montáži ložisek je nutno dbát na to, aby šipky na průměru pláště odpovídaly uspořádání na obrázku vedle. Ložiska nesmí být zaměněna s ložisky stejného párování. Párování probíhá s měřícím zatížením dle tabulky uvedené níže. | |||||||||||||||||||||||||
Tandemové uspořádání - zkratka DT. Toto uspořádání se používá tehdy, jestliže mají být axiální síly působící v jednom směru pohlceny dvěma ložisky. Při montáži ložisek je třeba dbát na to, aby šipky na průměru pláště odpovídaly uspořádání na obrázku vedle. Ložiska nesmí být zaměněna s ložisky stejného párování. | | ||||||||||||||||||||||||
Měřící zatížení a předběžné zatížení
| |||||||||||||||||||||||||
Tolerance šířky párovaný kuličkových ložisek
| | ||||||||||||||||||||||||
5. Přesnost okolních konstrukčních dílů Přesnost běhu a nízká provozní teplota uložení závisí na jakosti opracování dosedacích ploch a sedel ložisek. Směrné hodnoty pro tvarové a polohové tolerance obdržíte na dotaz. | |||||||||||||||||||||||||
6. Volba lícování Velký vliv na provozní teplotu a přesnost běhu ložiska má vedle přesnosti okolních konstrukčních dílů i lícování, které musí proto být sladěno s materiály, geometrií a okolními podmínkami. | |||||||||||||||||||||||||
7. Mazání Správná volba maziva a druhu mazání je pro funkci ložiska stejně rozhodující jako volba ložiska a konstrukce okolních dílů. Tukové mazání
Fáze zaběhnutí při tukovém mazání Výrobci tuků je nabízeno velké množství mazacích tuků, které jsou vhodné pro vysoké otáčky. Při zohlednění velikosti ložiska a provozního počtu otáček je vodítkem pro výběr tuku faktor n · dm tuku.
Olejové mazání
Nejčastěji používané druhy mazání:
|